Zakaj je ustvarjanje učinkovitih zapiskov sploh pomembno?
Pri pouku se mnogokrat zgodi, da učitelji s podajanjem snovi precej hitijo, saj je v učnem načrtu veliko snovi, ki jo je treba predelati. Posledično je učencem težko zbrano slediti učiteljevim razlagam, aktivno razmišljati o povedanem, hkrati pa si snov še zapisovati. Otroci morajo tako pogosto izbirati med zbranim poslušanjem učiteljeve razlage in prepisovanjem snovi. Zaradi hitenja je snov pogosto zapisana površno in neurejeno, zato je pomembno, da doma ponovno preberemo zapisano in uredimo zapiske. Urejeni zapiski nam pomagajo, da lažje ustvarimo povezave med vsebinami, predvsem pa zahtevajo, da razmišljamo o tem, kar napišemo, in da smo pozorni na tisto, kar beremo. Katera metoda urejanja zapiskov je najprimernejša za nas, pa je odvisno od vsakega posameznika in učnega tipa učenca.

1. Linearno prepisovanje snovi
Pri učinkovitem linearnem prepisovanju snovi je pomembna predvsem uporaba živih barv in različnih velikosti črk. Pomembnejše koncepte oz. izraze lahko napišemo le z velikimi črkami, lahko pa jih hkrati obrobimo še z barvo, ki nas asociira na nek pojem. Na primer: besedo sonce obrobimo z rumeno barvo, besedo morje pa z modro. To se zdi morda nepotrebno, a številnim tak način pomaga. Ob branju besedila, ki je napisano monotono, si bomo pri učenju zapomnili bistveno manj kot pri branju besedila, kjer nam pomembni pojmi že ob pogledu na zvezek bodejo v oči.

2. Miselni vzorci
Vsak izmed nas je že kdaj ustvaril miselni vzorec, če že ne na lastno željo za lažjo organizacijo, pa kot obvezno domačo nalogo v osnovni šoli. Urejanje zapiskov v obliki miselnega vzorca pa ni vedno pravi odgovor za vse. Mnogi miselnih vzorcev ne marajo, saj so prepričani, da morajo biti te vedno okrogle oblike, prav tako pa jim težave pogosto povzroča premalo prostora za pisanje. Uporaba miselnih vzorcev je najučinkovitejša pri vizualnih učnih tipih, tudi tu pa je pomembna uporaba različnih barv ali pa celo skic. Pri risanju miselnih vzorcev moramo razmišljati izven okvirjev ter povezovati le ključne pojme in koncepte.

3. Kviz ali spomin
Priljubljen način učenja je tudi učenje s pomočjo kviza. Na kartice oz. kartončke napišemo vprašanja in odgovore. Možni sta dve različici. Pri prvem načinu lahko vprašanje zapišemo na eno stran kartice, odgovor pa na drugo. Najprej poskušamo sami odgovoriti na vprašanje, nato kartico obrnemo in preverimo odgovor. Kviz lahko igramo sami ali s sošolci. Drugi način imenujemo spomin. V tem primeru napišemo vprašanje in odgovor na ločeni kartici, kartice premešamo in obrnemo s prazno stranjo navzgor, nato pa pričnemo z igro spomina. Ta vrsta učenja je priporočljiva predvsem za učenje tujih jezikov, kjer na eno kartico napišemo slovensko besedo, na drugo pa npr. nemško ali angleško besedo.

4. Leitnerjeva metoda
Leitnerjeva metoda je precej podobna kvizu, a pri njej poleg kartic z vprašanji in odgovori potrebujemo še škatle ali pisemske ovojnice, kamor shranjujemo zapisane pojme glede na znanje. V prvi škatli so pojmi oz. vprašanja, ki jih ne razumemo prav dobro, v zadnji škatli pa so pojmi, ki jih obvladamo in jih zlahka razložimo. Na začetku so vse kartice v prvi škatli, nato pa jih z vsakim pravilnim odgovorom premaknemo v naslednjo škatlo. V kolikor na vprašanje na kartici odgovorimo narobe, se ta kartica pomakne za eno škatlo nazaj, če je to možno. Postopek ponavljamo tako dolgo, dokler si ne zapomnimo vseh kartic in jih prestavimo v zadnjo škatlo. Vsaka škatla ima določeno tudi pogostost ponavljanja, tako pojme iz prve škatle utrjujemo pogosteje, pojme iz zadnje škatle pa redkeje.

5. Cornell metoda
Cornell metodo lahko uporabljamo že med samo učno uro. Pomembno je, da si stran v zvezku razdelimo na tri dele, in sicer: najobsežnejši del je namenjen zapisovanju med poukom, na levi strani (lahko tudi na desni) pustimo približno pet centimetrov širok stolpec, kamor zapisujemo le ključne ali nepoznane besede, na dnu zvezka pa pustimo prostor za povzetek. Velikost posameznih stolpcev lahko za večjo učinkovitost prilagodimo svojim učnim navadam.

Z novim šolskim letom se portal IzziRokus, ki ga učencem in učiteljem ponujata založbi Rokus Klett in Modrijan izobraževanje, partnersko povezuje z resnozabavno spletno učilnico 5KA na VOYO. Osnovnošolci in starši imajo tako na voljo kar dve odlični poti do boljših ocen v šoli – portal IzziRokus z bogato zbirko atraktivnih interaktivnih učnih elementov in spletno učilnico 5KA z več kot 1200 poučnimi in zabavnimi filmčki, ki jih je odpredavalo 16 učiteljev in z njimi predelalo 12 osnovnošolskih predmetov ter tako šolarjem na zanimiv način približalo šolsko snov.
Portal IzziRokus ponuja interaktivna učna gradiva za več predmetov, ki besedilo obsežno dopolnjujejo in nadgrajujejo s kratkimi izobraževalnimi filmi uglednih svetovnih ponudnikov, animacijami ter kratkočasnimi interaktivnimi nalogami več vrst.
5KA ponuja bogat nabor zabavnoresnih izobraževalnih filmčkov za osnovnošolce, ki so nastali v sodelovanjem z učitelji praktiki. Učitelji v spletni učilnici snov razlagajo na razumljiv in zabaven način, zato je učenje še bolj zanimivo za današnje generacije.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV