Ali pri svojem otroku opažate, da je bolj neroden pri različnih vsakodnevnih opravkih, kot so zapenjanje gumbov, zapiranje zadrg, oblačenje oblačil? Morda potrebuje več časa za izvedbo različnih dejavnosti in ima težave pri rezanju in lepljenju papirja? Se izogiba športnim in ustvarjalnim dejavnostim in težko navezuje stike s prijatelji? Pomagajte mu. Za vas smo pripravili nekaj nasvetov.
V obdobju pred šolo in v prvem razredu osnovne šole je zelo pomembno, da smo pozorni na tiste otroke, ki kažejo težave pri izvajanju grafomotoričnih aktivnosti ali se jim izogibajo. Ponavadi jih starši opišejo z besedami: "Ne mara ravno risati." Otrokove risbe pa so narisane na hitro in še teh je zelo malo. Dejavnikov, ki vplivajo na to je lahko veliko. S pravočasnim iskanjem rešitev pa lahko otroku pomagate pri odpravljanju tovrstnih težav.
Kaj je grafomotorika?
Grafomotorika je spretnost držanja pisala in pravilno zapisovanje črk, besed in stavkov. Fina motorika pa pomeni vse drobne gibe mišic prstov in zapestja, nujno pa je potrebna za uspešno soočanje otroka z vsakdanjimi opravili (zapenjanjem gumbov, oblačenjem, zapenjanjem zadrge). Veliko učiteljev v zadnjih letih opaža, da sta se tako grafomotorika kot fina motorika pri otrocih izjemno poslabšali. Vzrokov za to je veliko. Od tega, da so otroci veliko časa pred računalniškimi ali televizijskimi ekrani, do tega, da malo časa posvečamo ustvarjanju z njimi, saj je ritem vsakdana prehiter, da bi zvečer doma še rezljali, risali in lepili skupaj z otroci. Vendar pa obstaja nekaj koristnih vaj in navodil, kako lahko otroku pomagate izboljšati tako fino motoriko kot grafomotoriko.
Obvladovanje fine motorike in grafomotorike je izjemno pomembno za otroka, saj mu bo znanje na tem področju pomagalo tudi pri vsakodnevnih dejavnostih in interakciji z vrstniki. Ročne spretnosti bodo vplivale na njegovo uspešnost v šoli in prihodnosti. Velik del pouka v šoli namreč temelji na risanju, pisanju, barvanju, rezanju s škarjami in lepljenju, zato je pomembno, da otroku omogočite vaje, s katerimi bo usvojil vse te spretnosti.

Na kakšen način pomagati otroku pri odpravljanju težav?
Do otroka, ki ima težave z ročnimi spretnostmi in grafomotoriko bodite izjemno potrpežljivi, da ne izgubi veselja in volje do ustvarjanja in usvajanja znanja. Pri izvajanju vaj bodite prijazni, a vztrajni. Če so vaje za otroka prezahtevne, jih razdelite na več različnih poenostavljenih korakov. Motivirate ga lahko na način, da v vaje vključite nekaj, kar ima otrok rad in pri tem upoštevate njegove želje ter zanimanja. Vaje za razvijanje ročnih spretnosti naj bodo čimbolj raznolike in aktivne. Pri izvajanju lahko otroku pomagajo tudi drugi člani družine, npr. starejši bratje in sestrice, teta, stric ali stari starši. Vaje prilagajajte otrokovi starosti in zmožnostim otroka.
Predlogi finomotoričnih vaj
Vaje fine motorike lahko spodbujate v vsakodnevnih dejavnostih. Otroci lahko pri tovrstnih vajah za krepitev gnetejo testo in glino ali pa oblikujejo iz plastelina, zlagajo posodo v omare, perejo sadje, pripravijo mizo za obrok, brišejo prah, zlagajo nogavice ali na primer s ščipalkami pritrdijo perilo. Tudi sestavljanje sestavljank bo pomagalo pri odpravljanju težav s fino motoriko. Veliko naj se igrajo s kockami, lahko pa tudi nizajo makarončke ali kroglice na vrvico in ustvarjajo nakit. Čez oči mu lahko prevežete rutko in otrok lahko s tipanjem materiala iščejo pare krpic iste teksture ali debeline. Prav tako spodbujajte čim večjo samostojnost pri oblačenju (zapenjanje gumbov, zapenjanje zadrge) in hranjenju (otrok naj si npr. sam namaže maslo na kruh). Pri krepitvi fine motorike jim bo pomagalo tudi odpiranje različnih ključavnic, zavijanje matic na vijake ali presipavanje riža, mivke ali koruznega zdroba z različno velikimi žlicami. Za izvedbo finomotoričnih gibov je pomembna tudi moč prstov in roke, zato naj otroci več časa preživljajo na prostem, v naravi. Hodijo naj čez korenine, v hrib, po lužah, čez robnike, naj skačejo, tečejo in se valijo po hribu. Preko velike motorike bodo namreč uspešno razvijali tudi fino-motorične gibe.

Ideje za odpravljanje težav pri grafomotoriki
Za odpravljanje težav pri grafomotoriki pridejo v poštev različne vaje. Otroku omogočite, da bodo vaje vedno raznolike. Tako lahko enkrat izvaja vaje za orientacijo, pri katerih z uporabo slikovnih barvnih oznak otrok vaje izvaja na sebi, na drugem, v prostoru, na ploskvi ali listu. Spet drugič pa lahko izvaja vaje za sproščanje roke. Pri grafomotoričnih dejavnostih otroku najprej ponudite večje površine, kjer lahko izvaja gibe s celo roko in površine postopoma zmanjšujte. Najprej otroku ponudite debelejša in bolj mastna pisala, ki jih postopoma zamenjajte s tanjšimi in bolj suhimi, ki omogočajo bolj natančne gibe.
Grafomotorične vaje: Obrisovanje, risanje in pisanje po zraku, čečkanje, risanje ali pisanje v različni material, risanje ali pisanje po večjih površinah, obrisovanje ...
Z nekaj vztrajnosti in prijaznim pristopom bodo otroci z največjim veseljem opravljali vaje in vsakodnevne izzive na področju fine motorike in grafomotorike. To pa mu bo pomagalo tudi pri vseh nadaljnjih izzivih in uspehih v življenju. Pridružite se zabavnoresni spletni učilnici 5ka in okrepite svoje znanje! V preteklih mesecih je 16 učiteljev posnelo učni program devetletke v obliki 3- do 15-minutnih filmčkov. 12 predmetov smo posneli v obliki več kot 1100 videov, ki smo jih naložili na VOYO in jih poimenovali resnozabavna spletna učilnica. Staršem in otrokom tako na pomoč prihaja nova VOYO storitev, resnozabavna spletna učilnica, ki smo jo poimenovali 5KA. Z njo bodo otroci lažje, zabavneje in hitreje dopolnjevali in utrjevali svoje znanje. Tako jim bo ostalo več časa za športne aktivnosti in druženje s prijatelji. Vsebine 5ke bodo staršem in otrokom na VOYO na voljo kjerkoli in kadarkoli. Vsi pa se lahko poslovimo od stavka – NE ZNAM!
Vir: Priročnik Spretni prstki
Komentarji (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV