To, da si vzamemo čas in vsak večer otroku preberemo kratko zgodbico, je naložba v njegovo prihodnost, hkrati pa pomeni kvalitetno in prijetno skupno preživljanje časa z otrokom. Večerna rutina branja knjige otroku zagotavlja občutek varnosti.
Branje otrokom predstavlja veliko prednost
Z večernim branjem pred spanjem ustvarjamo skupno rutino in si vzamemo trenutek, ki ga preživimo s svojim otrokom, hkrati pa to zanj pomeni tudi večjo miselno prožnost in kritičnost. Otroci se naučijo skozi različne zgodbe, nauke in pripovedke razmišljati, branje knjigic vsekakor nadgrajuje njihov besednjak, izboljša domišljijo in ustvarjalnost ter empatijo in socialno občutljivost. Vse to pa lahko dodatno spodbudimo še, če se po koncu branja z otrokom pogovorimo o zgodbi, ga sprašujemo o likih in vsebini ter mu prisluhnemo.
PREBERITE SI: Kako naj beremo z zelo majhnimi otroki?
Domišljija otroku pomaga usvojiti veščine
Z branjem knjigic in slikanic spodbujamo razvijanje otrokove domišljije. Ta pa otroku pomaga razvijati govorne zmožnosti, kritično mišljenje, spodbuja ustvarjalno izražanje ter reševanje težav. Otrok se skozi pripovedovanje zgodb uči o svetu, medsebojnih odnosih in različnih kulturah, pa tudi o preteklosti. Domišljija otroku lahko pomaga pri osebnem izražanju, socialnih veščinah in samoregulaciji čustev.

Kako otrokom predstaviti knjige?
Super je, če z listanjem oziroma ogledovanjem in raziskovanjem knjigic otrok začne že zgodaj – na začetku kar v naročju staršev. Knjige so v tem obdobju prilagojene otrokovi starosti – so gumijaste, plastične, morda imajo vključene različne dodatke iz vseh vrst materialov.
"Poskusimo s ponujanjem različnih knjig, da vidimo, kaj vsaj malo pritegne otrokovo pozornost. Če opazimo, da lahko dlje časa opazuje ilustracije, ko mu začnemo brati besedilo, pa izgubi zanimanje, mu ponudimo slikanice brez besedila, ob katerih lahko zgodbo naplete sam. Morda poskusimo s slikanicami, na katerih je treba na vsaki strani kaj drobnega poiskati. Če otroka ne zanimajo zgodbe, pač pa zanimivosti, podatki, mu ponudimo poučne slikanice ali knjige – tudi te predstavljajo vrata v svet podob in besed. Pogosto se kot odlična izbira in spodbuda za vse tiste, ki jih odbijajo gosto popisane strani, izkažejo stripi; v zadnjih letih je pri nas izšlo veliko kakovostnih izvirnih slovenskih in prevedenih, za vse starosti. Včasih moramo samo zadeti pravo temo, torej otroku ponuditi knjigo na temo, za katero vemo, da ga zanima, vznemirja, in ga bo posrkalo ... Poleg tega se moramo zavedati, da pri starejši otrocih/najstnikih bolj kot priporočila staršev zaležejo priporočila sovrstnikov. Glavno pa je, da otrokom knjige ne vsiljujemo, ker bomo dosegli ravno nasprotno. Bralca, ki še ne ve, da to je, je treba v svet knjig pretkano zapeljati," je za nas povedala Gaja Kos, izjemna poznavalka otroških slikanic ter knjig za otroke in mladostnike, ki že vrsto let deluje kot samozaposlena v kulturi.

Kaj brati otrokom?
Če iščete ideje, vam predstavljamo nekaj najbolj priljubljenih pravljic, ki jih naši otroci radi berejo in poslušajo. Obsegajo otrokovo starost med prvim in petim letom in si tako tudi sledijo: Zgodbe od A do Ž (učenje črk); Enci benci na kamenci (izštevanka); Moje prve: živali, besede, barve, prevozna sredstva (od 1. leta naprej); Zakaj, Pikijeve pravljice za lahko noč, Maček Muri, Juri Muri v Afriki, Medvedek Pu (od 2. leta naprej); Pekarna Mišmaš, Piki Jakob, Sapramiška, Zgodbe za vsak dan v letu, Muca Copatarica, Sneguljčica, Kekec (od 3. leta naprej). Ljubezen, Ti, prav ti, Žirafe ne znajo plesati, Ženičke in strički za daljnimi grčki. To je le nekaj predlogov nekaterih klasik, brez katerih ne gre.
PREBERI ŠE: 7 dejavnosti, s katerimi boste spodbudili razvoj možganov pri otroku
Z branjem lahko rešimo tudi marsikatero otrokovo stisko
Če ugotovimo, da otroka nekaj pesti ali ima težave z določeno situacijo, lahko poiščemo knjigo s tovrstno vsebino in z določenim naukom zgodbe, o katerem se lahko po koncu branja z otrokom pogovorimo in se navežemo na njegovo situacijo. Recimo medvrstniške težave in občutek drugačnosti, strah pred temo ali obiskom zdravnika, smrt bližnjega ali rojstvo sorojenca ... vse to so lahko situacije, ki jih otrok lažje razume in sprejme skozi branje tovrstne vsebine in pogovor s staršem.
Ali ste vedeli?
Raziskave dokazujejo, da so malčki, ki so jim starši začeli brati še pred štirinajstim mesecem starosti, imeli pri treh letih obsežnejši besedni zaklad, izražali so višjo stopnjo pismenosti, boljše razumevanje vsebine prebrane zgodbe ter so tudi sami veliko bolj pripovedovali zgodbe v primerjavi s svojimi vrstniki, ki so jim starši začeli brati pozneje, pri višji starosti.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV