Kako otroka naučiti ločiti dobro od slabega oziroma kaj je prav in kaj ne?

VZGOJA IN VRTEC

0
30.09.2024, 1:00

Starši imajo ključno vlogo pri oblikovanju otrokove sposobnosti sprejemanja pravih odločitev in razvijanju moralnega kompasa, ki ga bo vodil skozi življenje. Da bi to dosegli, je potrebna močna volja, ki se izraža skozi vztrajnost, samorefleksijo in doslednost pri uveljavljanju lastnih vrednot in integritete. Ko starši poznajo svoje meje, se zavedajo lastnih potreb in zmorejo jasno izražati svoja čustva in misli, so bolje pripravljeni na izzive, ki jih otroci neizogibno postavljajo. Njihova sposobnost ostati mirni in odločni v različnih razvojnih fazah otroka je ključna za uspešno vzgojo.

Kako otroka naučiti ločiti dobro od slabega oziroma kaj je prav in kaj ne?

Egocentrična faza, ki se pojavi pri otrocih med 2. in 4. letom starosti, je naraven del njihovega razvoja. V tem obdobju otrok težko razume občutke in potrebe drugih, saj predvideva, da vsi doživljajo svet enako kot on. Tako se zdi njegovo vedenje, kot je na primer nezmožnost deljenja igrač ali pričakovanje, da bo vedno dobil najljubšo sladkarijo, povsem normalno in včasih celo prikupno. 

A ko otrok vstopi v šolsko okolje, lahko podobna egocentrična ravnanja postanejo vir težav v odnosih z vrstniki. Nezmožnost sodelovanja ali deljenja informacij lahko pripelje do tega, da ga okolica hitro označi za sebičnega, čeprav otrok pogosto še vedno nima zavednega namena, da bi tako deloval.

Egocentrična faza, ki se pojavi pri otrocih med 2. in 4. letom starosti, je naraven del njihovega razvoja.
Egocentrična faza, ki se pojavi pri otrocih med 2. in 4. letom starosti, je naraven del njihovega razvoja. / FOTO: Shutterstock

S potrpežljivostjo, jasnim zgledom in usmerjanjem do rešitev

Pomembno je razumeti, da otrok te egocentrične lastnosti pogosto ne ohranja zavestno. Njegova želja po sprejetosti je močna, a prehod iz egocentrične miselnosti je za mnoge otroke zahteven proces. Tukaj imajo starši izjemno pomembno vlogo. S potrpežljivostjo, jasnim zgledom in usmerjanjem lahko pomagajo otroku, da postopoma razvija empatijo in sposobnost razumeti druge. Brez te podpore pa otrok, ki si želi sprejetosti, pogosto išče potrditve v vrstniškem okolju, kar lahko privede do težav.

Vrstniške skupine so namreč polne rivalstva in pogojevanja, kar lahko otroka vodi v prilagajanje pravilom, ki mu ne omogočajo razvoja lastne individualnosti. Namesto da bi se naučil, kako uravnotežiti svoje interese s potrebami drugih, se lahko otrok preveč osredotoči na to, da ugodi vrstnikom in sledi njihovim odločitvam. S tem se ne krepi njegova avtonomnost, temveč tvega, da izgubi občutek zase in svoje vrednote.

Otroci se največ naučijo iz zgleda, ki jim ga starši postavijo.
Otroci se največ naučijo iz zgleda, ki jim ga starši postavijo. / FOTO: Adobe Stock

Iz egocentrizma do recipročnosti

Nasprotje egocentrični fazi je recipročnost, ki jo otrok začne razvijati z vstopom v šolo. Otrok se nauči gledati na stvari iz različnih zornih kotov, kar mu pomaga razumeti in se poistovetiti z drugimi. Recipročnost mu omogoča, da razume, da vrstniki okoli njega dojemajo stvari drugače. V tem obdobju se razvija del možganov, povezan z nadzorom impulzov in odločanjem. Starši pa postanejo kot pokvarjene plošče, saj se njihovi nasveti in govorjenje v otroških možganih ponavljajo znova in znova.

Otroci so zrcala staršev

Z rojstvom otroka starši prevzamejo veliko odgovornost, saj si vsi želijo vzgojiti spoštljivo osebo. Otrok pa lahko spoštuje druge le, če je tudi sam spoštovan. Pomembno je, da mu omogočimo svobodo misli, čustev in doživljanja, saj je avtonomno bitje. Samospoštovanje in dobra samopodoba – socialna, čustvena, intelektualna in telesna – sta ključna za razvoj moralnega vedenja in sprejemanje pravilnih odločitev. Ko otrok začuti brezpogojno ljubezen bližnjih, lahko varno raziskuje svojo osebnost in razvije odločnost ter kompetentnost.

Tradicionalni načini discipliniranja, ki se opirajo na strah, krivdo in sram, ne krepijo otrokove sposobnosti izbire pravilnih odločitev. Bolje je spodbujati spoštovanje posameznika, omogočiti izražanje čustev ter na razumljiv način razložiti meje in njihovo upravičenost.

Iskrenost in osebna integriteta starša sta ključni; če starš ne verjame v to, kar govori, otrok tega ne bo verjel, ne glede na besede. Pogosto so otroci priče, kako odrasli govorijo eno, a delajo nasprotno, kar jih zmede in oteži razumevanje prav in narobe. V takšnih odnosih otrok težko razvije zaupanje ne le v odrasle, temveč tudi v samega sebe. Prevečkrat se začne ozirati na mnenja vrstnikov in družbe, kar je lahko nevarno. Zato bi bilo najbolje, da starši zaživijo po načelih, ki jih želijo prenesti na svoje otroke.

Otroci se največ naučijo iz zgleda, ki jim ga starši postavijo. Starši, ki živijo v skladu s svojimi vrednotami in sprejemajo premišljene odločitve, bodo vzgojili otroke, ki znajo kritično razmisliti in se odločiti tako v svojem kot v širšem interesu.

Monika Erjavec Bizjak je mag. zakonskih in družinskih študij, je strokovna sodelavka v humanitarnih programih in izvajalka delavnic v sklopu humanitarnega projekta Veriga dobrih ljudi. Je tudi certificirana družinska in šolska mediatorka, mati treh sinov in se ukvarja z reševanjem sporov z mediacijo in s širjenjem ter z razvojem kulture medsebojnih odnosov.
Veriga dobrih ljudi Anita Ogulin
Veriga dobrih ljudi Anita Ogulin / FOTO: POP TV

NOVICE

Porast zanimanja: vlogo za računalnik lahko ...

ŠPORT

Lanskoletni prvak o Pogačarju: To je šele ...

POP IN

Umrl glasbenik in igralec iz filma Zvezda je ...

TV ODDAJE

8-letni Edvard in 7-letna Frida očarala, Lado ...

VIZITA.SI

Tudi vi dajete svojemu otroku to?

OKUSNO.JE

Fantastične jesenske jedi iz ene posode

ZADOVOLJNA.SI

Bila je noseča, a spala z drugim

MOSKISVET.COM

Po več letih je slavni igralec izgubil boj s ...

BIBALEZE.SI

Debelost pri otrocih in kako jo preprečiti?

CEKIN.SI

Nemški delodajalci delavcem ponujajo to, če ...

DOMINVRT.SI

Kako shranjujemo gobe?

VIZITA.SI

10 vitaminov in mineralov, ki lahko pomagajo pri ...