"Lepa slika pritegne našo pozornost in razvedri oko. Zakladi umetnosti burijo našo domišljijo. Umetnost nam zares polepša življenje, če ji le znamo prisluhniti. Če smo kdaj opazovali otroke ob ustvarjalnemu zanosu ob slikanju; ali se nismo vsaj takrat zavedali pomena umetnosti za otrokov razvoj?" se sprašuje v svojih zapisih o umetnosti in vplivu na otroke Dr. Tina Bergant, dr. med., spec. pediatrije. Mi smo se o tem pogovarjali z dipl. slikarko in pedagoginjo, Lili Hribovšek.

Kako bi definirali pojem slikanja in risanja? Kaj je slikanje oz. risanje?
Risanje je aktivnost, kjer največkrat najprej s svinčnikom rišemo na 2D površino, list papirja, platno ali kakšno drugo podlago. Slikanje zahteva malce več veščine. Ko znamo dobro narisati, seveda, če želimo prikazati konkretne oblike, potem se sam proces slikanja prične. S čopiči nanašamo barvo na podlago. Lahko uporabimo tudi kakšne gobice za ozadje, ni zanemarljivo, da je prijetno slikati tudi s prsti.
Se umetniški talent in nadarjenost rodi skupaj z otrokom ali razvija?
Umetniški talent in nadarjenost se seveda na en način podeduje, vendar če ga ne razvijamo, lahko tudi zakrni. Sama velikokrat rečem, da sem sposobna naučiti risati in slikati prav vsakega, tako otroka ali odraslega. Pokazati je potrebno samo zanimanje in veselje do tovrstne aktivnosti. Super je, če si nadarjen, ni pa pogoj. Veliko se da priučiti.
V katerem obdobju otrokovega življenja lahko že razpoznamo talent za umetnost in na kakšne načine nam to kaže?
Talent se pokaže precej hitro. Nekje od 3 do 5 let nam je že jasno, ali je naš otrok nadarjen. To se kaže v izbiri barv, kako rišejo oblike. Marsikdo, ki je talentiran, prehiteva na tem področju in na primer, ko rišejo človeka, že nariše trup, noge in roke, namesto glavonožcev. Seveda se kaže tudi tako, da bi risali in slikali večino svojega časa ter da jih to pomirja.

Je res, da geni določijo naše zmožnosti, okolica pa, kateri talenti se bodo polno uresničili in do katere mere se bodo izrazili? V kakšnem smislu?
Nekaj zagotovo drži. Vsak od nas je zmožen svojih polnih potencialov, vprašanje je bolj, ali se za to odločimo ali ne. Vedno pa je na nas in edino na nas, da to uresničimo. Otroku seveda pomagamo tako, da ga spodbujamo, kar ga veseli. Nikakor ni pametno tega spregledati, še manj ga od tega odvračati. Ker vsak bo šel po poti, ki mu je na en način namenjena, dana.
Kaj lahko starši naredimo, da kar se da podpremo umetniški talent otroka?
Starši, kar lahko največkrat storimo, je to, da otroka vpišemo v dejavnosti in programe, ki spodbujajo njegov talent.
Se strinjate, da otroci potrebujejo umetnost, prav tako kot potrebujejo zdravo prehrano, gibanje, igro in ljubezen? Zakaj? Kaj otroci pridobijo skozi umetnost in umetniško izražanje?
Ja, seveda! Ljubezen potrebujemo vsi, tako kot vse našteto. Ljubezen je gonilna sila, ki nas drži pokonci. Tu se povsem strinjam in spodbujam, da se otroku ponudi veliko ljubezni z zdravimi mejami. Skozi umetnost in umetniško izražanje pa otroci pridobijo na samozavesti, ni jim problem pokazati svoja čustva in občutenja, hkrati pa razvijajo svoje grafomotorične spretnosti ter se urijo v potrpežljivosti.

Kakšne so lahko posledice za tiste otroke, ki odraščajo brez stika z umetnostjo? Katere veščine in znanja ponuja umetnost, ki jih ne pridobimo nikjer drugje?
Posledice za otroke, ki odraščajo brez stika z umetnostjo, so lahko tudi težje prepoznavanje svojih čustev, občutij. Umetnost krepi naravno inteligenco, ki jo nosi vsak v sebi. Družba je polna informacij, večina sistema je zasnovana na tem, kako nam dela glava in logika. Kaj pa telo? V telesu nosimo vse zapise.
Otroci načeloma nimajo problema z intuicijo, v odrasli dobi pa zna biti to že okrnjeno, ker so se vse informacije, ki smo jih pridobili tekom življenja, nakopičile v našem telesu. Nastala so prepričanja, ki so ovira za nek širok, odprt pogled na sebe in na svet. Krepiti naravno inteligenco je smisel umetnosti. Da se znamo tudi kasneje v življenju odločati, kaj je za nas najboljše in kaj ne.
Kako spodbujanje k umetnosti vpliva na grafomotorične sposobnosti pri otroku? Učitelji namreč opozarjajo na drastičen upad grafomotoričnih sposobnosti pri otrocih – je to posledica pomanjkanja risanja in ustvarjanja z rokami?
Samo risanje zahteva kar nekaj natančnosti, če želimo narisati lepo in pravilno. Glede upada grafomotoričnih sposobnosti bi rekla tako, da je doba digitalizacije naredila svoje. To je posledica pomanjkanja risanja, tudi pisanja in ustvarjanja z rokami. Opazila sem, da se pojavlja problem, da se v šolah ne piše več toliko na roko. Veliko snovi se kar prilepi v zvezke. In potem učiteljice recimo v 5. razredu rečejo, sploh ne znajo pisati ali pa kako grdo pišejo! Seveda, ker se premalo spodbuja samo pisanje z roko. Rokopis je pomemben za človeka tudi v odrasli dobi, ker s tem spodbujamo obe možganski polovici, obe energiji, jin in jang, ki ju nosimo v sebi.
Ravno tako je z risanjem in slikanjem, več tega počneš, bolj je uravnotežena energija. Je pa še nekaj. Sedaj otrokom ni dolgčas. Otroku mora biti dolgčas, da se spravi h kreativnosti. Včasih, ko nam je bilo dolgčas, nismo imeli pametnega telefona, tablice in računalnika. Kaj smo počeli? Veliko od nas si je krajšalo čas z risanjem, slikanjem, pisanjem in nasploh z ustvarjanjem. Razvila se je ustvarjalna igra. Še vedno zelo podpiram ta način. Odvrniti otroke in mladostnike od prekomerne uporabe digitalizacije. Doba digitalizacije nam je marsikaj olajšala, marsikaj pa tudi vzela. Narava stremi k ravnovesju, ravno tako bi moral človek. Ampak to je že širši problem za kakšno drugo tematiko.

Kako umetnost vpliva na čustveno izražanje otroka? Kaj vse lahko razberemo iz otrokovih risbic in slik? Je slikanje tudi vrsta terapije?
Umetnost spodbudno vpliva na čustveno izražanje otroka. Pomaga mu razumeti sebe, svoj notranji svet, odkrivanje čustev in čustvovanja. Lažje prepozna, kaj mu je všeč in kaj ne. Iz otrokovih risbic in slik lahko razberemo, kako se počuti, katere barve izbira, kakšne motive riše, je vesel, je žalosten, doživlja mogoče stisko, vse to ... Seveda je slikanje tudi terapija. Vsakič znova in znova. Nikoli ista in ponovljiva.
Kako lahko spodbujanje umetniškega izražanja od zgodnjih let dalje vpliva na otrokovo prihodnost, vključno s kariero?
Spodbujanje umetniškega izražanja od zgodnjih let naprej seveda vpliva na njegovo prihodnost. Veliko teh otrok se odloči za umetniški poklic ali vsaj poklic, ki je delno povezan tudi z umetnostjo.
Si lahko predstavljate svet brez umetnosti? Kaj bi bilo drugače?
Ha ha ... ne! Ne predstavljam si sveta brez umetnosti. Umetnost svet in nas obarva na lepše, spodbudi v nas dobro in vpliva na pozitivne odločitve v našem življenju. Svet brez umetnosti bi bil dolgočasen, siv in turoben. Zato pozivam vse, ki to berete, obarvajte svoje življenje, naj bo obilno in polno vsega lepega.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV