Bibaleze.si

Kako naj beremo z zelo majhnimi otroki?

Špela Zupan

Vzgoja in vrtec

0
20. 10. 2021 08.17

"Mami, kaj piše tukaj!?" me večkrat neumorno sprašuje moja dve leti in pol stara hčerka. Berem ji praktično že od rojstva, vedno pravljico za lahko noč in včasih tudi knjigico popoldne na kavču, če želi in če imam čas. Zdaj je pa sploh odlično, ker ji včasih bere tudi njen starejši bratec drugošolec.

Otroci berejo

Motite se, če mislite, da je novorojenček premajhen za uživanje pozitivnih lastnosti branja. Že čisto majčkeni marsikaj razumejo, samo povedati ne znajo. Čeprav sprva ne poznajo mnogo besed, ob glasnem branju mamice, očka, babice, dedka, tete ali strica z zanimanjem prisluhnejo ritmu in zvoku glasu. Spoznavajo različna čustva, ob opazovanju sličic občudujejo barve, različne oblike, črke, številke. Med branjem se povezujete – dojenček spoznava vaš glas, ki mu daje občutek varnosti in ga pomirja.

Več kot razlagate otročku in se ukvarjate z njim, več bo znal, vedel, poznal. Videl bo, da je branje zabavno, da ob branju nisi nikoli sam ... In prej kot slej bo tudi sam vzel knjigo v roke.
Dr. Dragica Haramija priporoča glasno branje otrokom zaradi glasovnega zavedanja in usvajanja besedišča ter na koncu pogovor o prebranem. Obenem močno odsvetuje, da bi se z otrokom pogovarjali v pootročenem govoru. Z njim se pogovarjajmo normalno, kot z odraslimi, pravi.
Dr. Dragica Haramija priporoča glasno branje otrokom zaradi glasovnega zavedanja in usvajanja besedišča ter na koncu pogovor o prebranem. Obenem močno odsvetuje, da bi se z otrokom pogovarjali v pootročenem govoru. Z njim se pogovarjajmo normalno, kot z odraslimi, pravi. FOTO: Š.Z.

Po mnenju doktorice znanosti, redne profesorice za področje mladinske književnosti Dragice Haramije, bi moral že vsak novorojenček dobiti knjigo in starši bi morali takoj po rojstvu začeti brati dojenčku. "Predšolski otroci dobijo z branjem idejo o branju, ki je zelo pomembna. Vidijo nekoga, ki bere. Imajo nekoga, ki se z njimi ukvarja. Branje povežejo s pozitivno dejavnostjo, ker jim je lepo ob odraslem, ki jim bere in ki se jim posveča. Je pa tudi res, da skozi knjige širimo odnos do sveta, razumevanje sveta in nenazadnje tudi samega sebe, ker vsega v življenju ne moremo videti in doživeti. In nekje pri treh letih bi moral biti otrok že sposoben poslušanja z razumevanjem do tri, mogoče štirih strani strnjenega besedila," je pojasnila.

Najmlajši se učijo besedišča od vsega začetka, čeprav še ne govorijo. "V knjigah so tudi zelo lepe besede, ki jih pravzaprav praviloma ne uporabljamo v vsakdanjiku. Zato je branje tako pomembno, saj ob njem doživimo zven besed in polno novega, kar morda res v vsakdanjem življenju ne potrebujemo, moramo pa poznati besedje," je razložila. Za začetek branja predlaga slikanice, ki imajo najprej zelo, zelo malo besedila, največ pol strani, najmlajšim pa bodo zanimive tudi v harmoniko zgibane leporele.

Kako naj beremo z zelo majhnimi otroki?

Najprej prebudite otroka v sebi. Berite doživeto, spreminjajte glasove, vzklikajte, kričite, vzdihujte ... Naj vas vodi domišljija. Otročkom pustite, naj sami obračajo liste in naj sami povedo, kaj jih še posebej zanima. Dovolite jim, naj vmes sprašujejo, saj je zanje še veliko neznank. Četudi boste morali stokrat ponoviti eno in isto stvar ali zgodbico in čeprav je včasih naporno, ko vas med branjem stalno nekdo prekinja.

Do tretjega leta starosti jih spodbujajte, naj prepoznajo in poimenujejo poznane predmete, pojme, pojave, pa tudi količino (več, manj, največje, večje) in orientacijo (levo, desno, zgoraj, spodaj, med). Slikanice berite tako, da otrok med branjem opazuje ilustracije, nato pa se skupaj pogovorite tako o prebranem besedilu kot tudi o slikovnem delu.

Izbirajte različne knjige in teme za čim širše bralno obzorje in se pogovarjajte o prebranem. Lahko uporabite rekvizite in zaigrate predstavo o prebranem. Spodbujajte otroka k pripovedovanju zgodb, saj tako razvija jezikovne zmožnosti, domišljijo in izvirnost. Naj pove, kaj mu je bilo v knjigici všeč in kaj ne.

Pozitivni učinki branja:

→ Branje prispeva k razvoju možganov – krepi možganske povezave in tvori nove. Je bolj zapletena in zahtevna naloga kot gledanje televizije ali uporaba računalnika.
→ Branje izboljša osredotočenost, pozornost in disciplino. Otroci ob rednem branju razvijajo sposobnost sedenja pri miru, v tišini, da se lahko osredotočijo na zgodbo.
→ Otroci, ki redno in veliko berejo, so boljši v branju, so se sposobni za dlje časa zbrano osredotočiti na besedilo in so uspešnejši v šoli.
→ Otrokom se ob branju odpre svet, ki ga ne poznajo. Izvedo o ljudeh, živalih, bitjih, krajih, ki jih niso srečali ali kjer niso bili, in pridobivajo informacije, različne poglede, vrednote, ideje, drugačne življenjske nazore. Razvijajo empatijo, pridobivajo splošno izobrazbo, se učijo, bogatijo besedni zaklad in se posledično lažje sporazumevajo.
→ Otroku se ob branju razodene domišljijski svet, predstavlja si, kako so knjižni junaki videti, kako živijo, kaj doživljajo.
→ Ob branju se krepijo čustvene povezave med otrokom in odraslim. Skupaj se sproščate, zabavate, preživljate kakovosten družinski čas in prijetne trenutke. Če otroku na primer vsak dan berete pravljico za lahko noč, se zaradi oblikovane dnevne rutine tudi počuti varnega.

Vir: Razvijanje družinske pismenosti - V objemu besed: Priročnik za starše. Več gradiv za starše je dostopnih TUKAJ.

Naj bodo knjigice na dosegu majhnih ročic

Nisem še srečala otroka, ki ne bi bil navezan na knjigo. Dr. Dragica Haramija

Opismenjevanje traja od rojstva in redno branje je temelj uspešnega opismenjevanja, se je strinjalo okoli 90 knjižničarjev in drugih udeležencev strokovnega posvetovanja "Poti do knjige", ki je bilo namenjeno družinski pismenosti.

Seveda moramo biti odrasli zgled in tudi sami vzeti knjigo v roke. Prenašajmo ljubezen do branja na naše otroke. Berimo otrokom vsak dan, imejmo pozitiven odnos do branja in bralne kulture. Naučimo otroke poslušati, pogovarjajmo se o prebranem. Peljite otroka v knjižnico, doma naj bo obkrožen s knjigami, ki naj bodo vedno na dosegu roke (ne nekje zgoraj visoko na knjižnih policah). V knjižnicah je članstvo za otroke do 18. leta starosti brezplačno. Torej ni izgovorov.

Še posebej je pomembno, da se otroci z branjem srečajo že v zelo rosnih letih, da jim beremo in jih spodbujamo, da bodo radi postali samostojni bralci. Da doživimo trenutek, ko nas otrok vpraša: "Mami, ti preberem, kaj tukaj piše?"

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Bibaleze
Bibaleze
SLEDI NAM:
Bibaleze.si
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2024, Bibaleze.si, Vse pravice pridržane Verzija: 855