1. Večja verjetnost za težave s težo in težave s spanjem
Otroci, ki pred ekrani preživijo preveč časa, so običajno manj telesno dejavni. To pa ima posledice, poudarja doc. dr. Primož Kotnik, dr. med, specialist pediater, ki predava na Katedri za pediatrijo Medicinske fakultete, dela pa na Kliničnem oddelku za endokrinologijo, diabetes in presnovne bolezni na Pediatrični kliniki. "Pretirano izpostavljenost ekranom so študije povezale z večjim indeksom telesne mase, z večjo verjetnostjo za debelost, z večjo verjetnostjo za zaplete, ki so povezani z debelostjo," našteva. Telesna nedejavnost pa z večjo verjetnostjo za vrsto bolezni, še posebej za bolezni srčno-žilnega sistema.

"Modra svetloba, ki jo te naprave oddajajo, vpliva neposredno na naš hormonski sistem, kar je predvsem pomembno v večernem času," nadaljuje. Če ji bodo otroci izpostavljeni pred spanjem, bo to zamaknilo njihov bioritem in zaspani bodo postali kasneje, tudi njihov spanec bo manj kakovosten."To pa je spet povezano z večjim tveganjem – denimo za debelost in zaplete, ki so povezani z debelostjo." Vsaj uro pred spanjem otroci ne bi smeli uporabljati ekranov. Najbolje je, da jih sploh ni v prostoru, kjer spijo.
Ko so otroci zmanjšali čas, ki so ga preživeli pred ekrani, so študije izmerile, da se jim je zmanjšal indeks telesne mase, bolje so tudi spali."Verjetno pa je bilo še več sprememb na bolje, ki pa so težje merljive," dodaja pediater. "Kakšne presnovne spremembe se zgodijo prej kot znižanje indeksa telesne mase, ampak jih je težje izmeriti."
2. Splet lahko povzroča odvisnost
Ni pa boljše zdravje edini pozitiven vidik tega, da otroke naučimo bolj odgovornega uporabljanja teh naprav. Kajti to je ključno – da vedo, da je to nekaj, kar je treba uporabljati odgovorno. Tega ne bomo dosegli s prepovedovanjem, ampak s tem, da jim razložimo, kako te tehnologije delujejo. Razumeti morajo, da so denimo družabna omrežja zasnovana tako, da nas vodijo k odvisnosti. Pojavljajo se vedno nove in nove novice. Kdaj se bomo nehali z miško pomikati navzdol in odkrivati vedno nove? To je naša odločitev. Ali želimo prosti čas preživeti tako, da nas nekdo drug vodi pri izbiri vsebin, mi pa brez cilja klikamo v neskončnost?
"Poleg tega odzivi drugih na naše objave na družabnih omrežjih sprožajo ugodje," pripoveduje Sašo Kronegger, socialni pedagog in mladinski delavec."Tako smo se včasih počutili, ko smo zagledali pismo v nabiralniku." A danes je možnosti za doseganje tega občutka veliko več. Nenehno lahko objavljamo in spremljamo odzive na svoje objave. Vsako minuto lahko osvežujemo ekran. To lahko postane prava odvisnost.

3. Ni dobro, da je to edini način za graditev samopodobe
Nove tehnologije mladim ogromno omogočajo. Danes lahko lažje posnamejo svoj film, lahko se prek interneta učijo igrati kitaro ... Po drugi strani mladi s slabo samopodobo na spletu hitro začnejo iskati potrditev. A napačno je sebe vrednotiti samo na podlagi všečkov in komentarjev drugih. Vemo, da so na spletu ljudje tudi hitreje zlobnejši in negativni. V želji, da bi dosegli čim boljši odziv in se tako bolje počutili, pa gredo mladi lahko hitro tudi predaleč.

4. Ni vse, kar je na spletu, resnično
Naučiti se morajo tudi, da vsebine, ki jih najdejo na internetu, sprejemajo kritično. "Mi mlade učimo, da je tisto, kar je v knjigah, resnično. Oni nato podobno gledajo na internet. Toda za knjigo stoji uredniški odbor, na Wikipediji pa tega ni. Na internetu se lahko objavi marsikaj in tega mladi včasih ne razumejo." Pravzaprav bi se morali na spletu vsi vsak dan obnašati, kot da je 1. april, doda.
Otrokom je nadalje treba razložiti, da se poskušajo vsi ljudje na spletu predstaviti v najlepši luči. Če tega ne razumejo, lahko hitro postanejo nezadovoljni s svojim življenjem, ko gledajo vrstnike, ki odhajajo na eksotične počitnice, imajo prekrasne sobe, čudovite prijatelje in najnovejše stvari. Ta prag zadovoljstva pri njih pravzaprav postaja vse višji in čedalje bolj nemogoče ga je doseči, saj popolno ne živi nihče.
5. Naj to ne bo edini način izražanja, ki se ga naučijo
Velik del komunikacije se je danes preselil na splet, kjer je način komunikacije močno poenostavljen. Namesto da bi nekomu z besedami v živo razložili, kako se počutimo, mu pošljemo ikonico z nasmehom ali srce. Spodbujajmo otroke, da se z vrstniki družijo tudi v živo, tudi sami se z njimi pogovarjajmo v živo, ne komunicirajmo le prek naprav. Naj se ne zgodi, da bodo odrasli in ne bodo znali z besedami dobro izraziti, kaj mislijo in čutijo.
6. Ne smemo prepovedovati, učiti jih moramo odgovorne uporabe
Društvo za zdravje srca in ožilja je v sodelovanju s Kroneggerjem razvilo program, ki bo potekal v okviru osnovnih šol in bo mlade učil odgovornejše uporabe naprav. Namenjen je učencem 7. in 8. razreda ter njihovim staršem. Obsega šest srečanj z otroki, eno srečanje pa se opravi le s starši. Z njimi se pogovorijo, kako lahko v družini vzpostavijo bolj zdravo in varno uporabo ekranov. Program naj bi se začel izvajati v tem šolskem letu.
Mlade je mogoče prepričati, da ne pretiravajo z ekrani. "Poglejmo primer tabornikov in skavtov," pravi Kronegger. "Oni imajo jasno pravilo – če se želiš udeležiti 12-dnevnega programa, moraš pustiti telefon doma. In tam ni nobene težave s tem. Otroci se ne upirajo, saj želijo biti del programa in se zato sami odločijo, da bodo omejitev sprejeli." Če pa jim uporabo le prepovemo, jih ne naučimo te odgovornosti. Oni morajo razumeti, zakaj jim omejujemo uporabo teh tehnologij.

7. Dve uri ekrana na dan in ozaveščanje tega, kar delamo
Pediater priporoča, da se uporabo ekranov omeji na dve uri na dan. Če je otrok do zdaj igral igrice po štiri ure dnevno, bo seveda to težko zmanjšal na dve uri. V tem primeru je treba čas, ki ga preživi pred ekranom, zmanjševati postopoma. Predvsem pa je pametno skupaj z otrokom kot družina preizkušati, kako je videti čas brez gledanja v ekran. Začnemo lahko z dogovorom, da jih med večerjo ne sme uporabljati nihče od družinskih članov. Opazujte, kaj se zgodi. Naučite otroka ozavestiti, kako se počuti, ko omeji uporabo teh naprav.
Naj zvečer na kratko na list papirja napiše opažanja. Najprej bo najverjetneje napisal, da mu je dolgočasno. Toda sčasoma bo odkril, da obstaja še kaj drugega poleg tega, kar je na ekranih. Ta svet mu moramo kot starši pomagati odkriti. Treba je otroka spodbujati, da se druži z vrstniki v živo, da gre v naravo, da brca žogo ... Samo tako se bo poleg uporabe novih tehnologij naučil tudi navezati pristne stike, z veseljem se bo gibal, cenil bo naravo ... Postal bo celovit in uravnotežen človek.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV