Bibaleze.si

Nepritrjena košara ni avtosedež!

Vesna Meško

Malček

3
09. 11. 2012 05.16

Zasledili smo, da nekateri starši uporabljajo za prevoz dojenčkov v avtomobilu košare, in ne ustreznih otroških sedežev. Kakšne so lahko posledice takšnega ravnanja in v katerih primerih se starši lahko odločijo za nakup košare v te namene, nam je pojasnil France Kmetič z AMZS.

Veliko staršev se zaveda, kako pomembno je med vožnjo zaščititi najmlajše, vendarle se najdejo takšni, ki jih o pomembnosti neuporabe otroških varnostnih sedežev ni mogoče prepričati.


Lahko namesto avtosedeža uporabljam kar košaro?
Lahko namesto avtosedeža uporabljam kar košaro? FOTO: iStockphoto
Nekateri bodoči starši, ki se z otroško opremo seznanjajo prvič, sprašujejo, ali lahko otroka namesto v avtosedežu skupine 0 (t. i. lupinici ali jajčki) prevažajo kar v košari. Naj pojasnimo, da je slednja v osnovi namenjena prevažanju otrok v vozičku, pri čemer je pomembno, da je dovolj prostorna, da otroka pri gibanju ne bo omejevala. Ravno slednje je pravo nasprotje otroških varnostnih sedežev, pri katerih je pomembno, da je sedež dobro pritrjen v avtomobil in da je otrok v njem varno pripet, kar pomeni, da mu varnostni pas poteka prek ramen in da sedež zagotavlja tudi oporo otrokovi glavi.

Kljub temu, da večina staršev postavlja varnost otrok na prvo mesto, je na spletu mogoče zaslediti vse več staršev, ki zadrževalnih varnostnih sistemov ne uporabljajo, povsem nesporna pa se jim zdi tudi uporaba neustreznih košar za prevoz novorojenčkov v avtomobilu. Kakšne so lahko posledice takšnega ravnanja, zakaj je treba upoštevati predpise in katere košare so primerne za prevoz otrok v avtomobilu, nam je pojasnil France Kmetič z AMZS.

Nepritrjena košara

Nepritrjena košara vsekakor ni otroški varnostni sedež, poudarja Kmetič in dodaja, da je prevoz otroka na tak način nevaren, ker ob močnem zaviranju, seveda pa tudi ob trku, košara ne obstane na svojem mestu, prav tako ne otrok v njej. "Kdor ne verjame, naj preskusi – seveda tako, da ne bo ogrožal drugih v prometu, pa tudi ne sebe: v košaro naj položi lutko in pri hitrosti 50 km/h zavre na vso moč. Ni treba razlagati, kaj se bo zgodilo. Zato je prevoz otrok varen zgolj v otroških sedežih, ki so ustrezno pritrjeni v avto (z varnostnim pasom ali isofix pritrditvijo) in v katerih je tudi otrok ustrezno pripet z v otroški sedež vgrajenim varnostnim pasom." Nadaljuje, da košara ne ustreza definiciji zadrževalnega sistema, kot otroške sedeže opredeljuje zakon o pravilih cestnega prometa.

Bo starše prepričala denarna kazen?

"Pripni se, sicer nas bodo ustavili policisti!" Tako še dandanes razmišlja velika večina ljudi, ki upošteva prometne predpise zgolj zato, da jih denarna kazen ne bi udarila po žepu. Prometne predpise je treba upoštevati zaradi lastne varnosti, varnosti sopotnikov ter udeležencev v prometu. Za vse tiste, ki ne upoštevajo varnostnih pravil ter tako posledično ogrožajo življenja otrok, smo se pozanimali, kakšna globa doleti voznika, ki prevaža otroka brez avtosedeža oziroma v košari, ki ne ustreza definiciji zadrževalnega sistema, kot otroške sedeže opredeljuje zakon o pravilih cestnega prometa. Bojan Oblak iz Javne agencije RS za varnost prometa poudarja, da je treba otroka, nižjega od 150 cm, voziti v ustreznem otroškem avtosedežu, ki je primeren njegovi starosti in teži, oziroma tudi v nekaterih košarah. "Seveda pa mora biti vsak tak avtosedež oz. košara ustrezno označena, da je prestala vse varnostne zahteve za njihovo uporabo za varen prevoz otrok v avtomobilu. Voznik, ki ravna v nasprotju z določbami, se kaznuje z globo 200 evrov."

Pravilna namestitev lupinice

Kaj je pomembno pri namestitvi avtosedeža skupine 0? Kmetič pojasnjuje, da je pri uporabi "lupinice" seveda to treba namestiti tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje. Če je sedež nameščen na sprednjem sovoznikovem sedežu, mora biti obvezno izklopljen sovoznikov varnostni meh (airbag), kajti če ta ni izključen in se sproži, lahko to povzroči hude ali celo smrtne poškodbe dojenčka oziroma otroka.

Veliko staršev se zaveda, kako pomembno je med vožnjo zaščititi najmlajše, vendarle se najdejo takšni, ki jih o pomembnosti neuporabe otroških varnostnih sedežev ni mogoče prepričati.
Veliko staršev se zaveda, kako pomembno je med vožnjo zaščititi najmlajše, vendarle se najdejo takšni, ki jih o pomembnosti neuporabe otroških varnostnih sedežev ni mogoče prepričati. FOTO: iStockphoto

Košara kot avtosedež skupine 0

Naj poudarimo, da opozorila niso namenjena za uporabo vseh košar. Na tržišču so namreč tudi košare, ki jih lahko uporabljamo kot otroški varnostni sedež. "V zadnjem času se uporaba prenosnih košar (za dojenčke) povečuje, vendar bi vas želeli opozoriti, da je košara primerna le za dojenčke do približno 3–4 meseca starosti! Košaro se težje trdno pritrdi v avto in sile, ki delujejo v primeru trka, so preveč prečno na otrokovo telo. Iz vseh crash testov so se pokazale za slabšo zaščito kot avtosedeži, primerne pa so za dojenčke, ki imajo težave z dihanjem, 'nedonošenčke' oz. rizične dojenčke," poudarja Oblak in nadaljuje, da je za večino rojenih dojenčkov treba uporabljati otroški avtosedež skupine 0+ za dojenčke od rojstva do teže 13 kg.

Pri AMZS, kjer v sodelovanju s tujimi avtomobilski klubi redno opravljajo teste otroških sedežev, pojasnjujejo, da so preskusili tudi nekaj sedežev, ki so na zadnjo klop avtomobila pritrjeni vzporedno z naslonom zadnje klopi – torej tako kot košara za prevoz otrok. "Tak sedež je bil na primer bebe confort windoo plus (test 2011), mamas and papas autocruise carry tot (test 2010). A bistvena razlika med temi sedeži in košarami je v tem, da je takšen sedež ustrezno pritrjen na avtomobilski sedež z varnostnim pasom ali dvema varnostnima pasovoma in da ima tudi sedež vgrajen varnostni pas za pripenjanje otroka. Naši testi so pokazali, da so takšni sedeži (lahko) varni, priporočljivi pa so predvsem za dojenčke, še posebej pa za nedonošenčke," je povedal Kmetič.

Zaključek

France Kmetič zaključuje, da uporabe košare, ki ni pritrjena v avtomobil, otrok pa v košaro, nikakor ne svetujejo. Izbira je ali otroški sedež za dojenčka, ki je ustrezno homologiran po standardu ECE R44-03 ali R44-04 in se pripne v avtomobil, otrok pa v sedež, ali sedež za dojenčka (skupina 0 ali 0+), v katerem otrok gleda v nasprotno smer vožnje.

Tudi pri Svetu za preventivo in vzgojo v cestnem prometu prenosnih homologiranih košar ne svetujejo, kdor pa jo želi uporabiti za prevoz nedonošenčkov, naj se obvezno posvetuje z zdravstvenim osebjem. "Večina avtosedežev na tržišču je namreč zasnovanih za novorojenčke, ki so težji od 3000 gramov, glede na ugotovitve testov pa zadovoljivo zavarujejo otroke, težje od 1500 gramov," nam je še pojasnil Oblak.

Svoje mnenje lahko izrazite na naši Facebook strani ali pa se nam samo pridružite s klikom na

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (3)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Bibaleze
Bibaleze
SLEDI NAM:
Bibaleze.si
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2024, Bibaleze.si, Vse pravice pridržane Verzija: 863