
V Sloveniji je trenutno 52 podjetij in organizacij, ki nosijo naziv Družini prijazno. Nekatere od njih bomo v naslednjih mesecih tudi predstavili. Certifikat družini prijazno podjetje izdaja neprofitna in neodvisna organizacija Inštitut Ekvilib, ki deluje na področjih družbene odgovornosti, človekovih pravic in razvojnega sodelovanja. Več o tem pa nam je povedal direktor Aleš Kranjc Kušlan.
Kdaj se je pri nas prvič pokazala potreba po certifikatu Družinam prijazno podjetje in zakaj?
Priložnost za razvoj certifikata DPP (Družini prijazno podjetje) se je pokazala ob pobudi za skupni projekt razvojnega partnerstva Mladim materam/družinam prijazno zaposlovanje, izvedenim med letoma 2004 in 2007 v okviru programa Equal, katerega glavni namen je bil zmanjšati prikrito diskriminacijo pri zaposlovanju mladih žensk – (potencialnih) mater – zaradi materinstva. Raziskovalno delo RP Mladim materam/družinam prijazno zaposlovanje je predstavljalo tudi prvo poglobljeno slovensko nacionalno raziskavo o izkušnjah staršev in potencialnih staršev ter o odnosih do materinstva/očetovstva na delovnih mestih v Sloveniji, po kateri se je že dolgo časa kazala potreba.
Kje in koliko časa ta projekt že poteka v drugih državah?
Tovrstni projekt se že desetletje uspešno izvaja v Nemčiji in Avstriji, v okviru sistema "European work & familiy audit". Prav njihovo znanje ter izkušnje so nam služile kot začetek prenosa in vpeljave certifikata v Sloveniji.
Katera podjetja se odločajo za pridobitev naziva Družinam prijazno podjetje?
Podjetja in organizacije se v vedno večji meri zavedajo svoje družbene odgovornosti in vpliva ter informacij, ki jih s svojim poslovanjem sporočajo svojim zaposlenim ter širši javnosti. Zavedajo se, da za njihovo uspešnostjo ne stojijo le vodilni v managementu, pač pa tudi zaposleni, ki so ključni v določenem delovnem procesu. Njihovo zadovoljstvo in pripadnost sta bistvenega pomena za uspešen razvoj in rast.

Kaj podjetje s tem pridobi?
Pridobitev certifikata ima kratkoročne, predvsem pa dolgoročne učinke v podjetju/organizaciji. Ena izmed pozitivnih strani vpeljave certifikata je preizpraševanje vodstva oz. vodilnega managementa o njihovem načinu vodenja podjetja in s tem zaposlenih. Z implementacijo ukrepov vodstvo sporoča, da je zrelo za spremembe, inovacije, druge ali nove načine funkcioniranja, nova znanja. Pripravljeno je na dodatno izobraževanje (vseživljenjsko učenje), ki jim razširi pogled in pokaže, da uspešnost podjetja leži v rokah vseh zaposlenih, ne le peščice.
Kaj pa pridobijo zaposleni v Družini prijaznem podjetju?
Zaposleni vedo, da lahko brez posledic ali sankcij uveljavljajo svoje pravice. Lažje lahko usklajujejo svoje poklicno in družinsko življenje, kar je bistvo certifikata Družini prijazno podjetje. S tem je kakovostnejša skrb za družinske člane, svobodnejše in lažje pa lahko načrtujejo tudi starševstvo, brez da bi jih ob tem skrbela izguba delovnega mesta. Delo brez skrbi in stresa poveča njihovo motivacijo in produktivnost.
S kom vse sodelujete?
Na področju certifikata Družini prijazno podjetje smo ohranili sodelovanje z večino socialnih partnerjev, s katerimi smo certifikat tudi razvili.
Certifikat še vedno podeljujemo v sodelovanju z ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve, ki nam prav tako nudijo podporo.
Kakšen je postopek pridobitve certifikata?
Postopek pridobitve certifikata Družini prijazno podjetje je svetovalno-revizorski postopek in kot takšen vključuje revizorski svet kot neodvisno telo odločanja, ki ga sestavljajo tudi predstavniki socialnih partnerjev in usposobljeni zunanji svetovalci.
Ker pa se trudimo certifikat nenehno razvijati, z nami sodelujejo tudi številni drugi strokovnjaki z različnih področij.
Ali se v projekt vključujejo samo velika podjetja ali tudi manjša?
Do sedaj je certifikat pridobilo že kar 43 slovenskih podjetij, ki so glede na strukturne značilnosti zelo različna. Ker je eden izmed pogojev za vključitev v postopek pridobitve certifikata Družini prijazno podjetje tudi minimalno število zaposlenih, ki je v tem primeru 10, certifikata ni prejelo nobeno tako majhno podjetje.
Lahko pa se pohvalimo, da so certifikat pridobila ali so v postopku pridobitve tako zasebna podjetja kot osebe javnega prava – javna podjetja. Predvsem na področju pravnih oseb javnega prava si želimo, da bi se jih še več odločalo za pridobitev certifikata, predvsem npr. občine, upravne enote ipd.
Želeli pa bi si, da bi se za pridobitev certifikata odločalo še več podjetij zunaj Ljubljane in njene okolice. Kljub temu da dobitniki prihajajo iz Primorske, Štajerske, Dolenjske in drugod, se novice o možnosti pridobitve certifikata hitreje širijo v osrednji Sloveniji.

So naša podjetja po principu DPP podobna podjetjem v tujini?
Kljub temu da je bil sistem prirejen za naše okolje, lahko rečemo, da so sistemi podobni. Skupen je prav tako katalog ukrepov, iz katerega podjetja/organizacije črpajo najrazličnejše ukrepe, ki jih imajo možnost implementirati v svojem poslovnem okolju. Kar pa je sam certifikat DPP spreminjajoči se proces, ki se znova in znova razvija, verjamemo, da postaja vedno bolj prilagojen našemu okolju in potrebam, ki se pojavljajo podjetjem/organizacijam v Sloveniji.
Od drugih držav nas še vseeno ločijo različna zakonodaja in druge specifične razmejitve. Kar lahko opazimo kot razliko, je to, da je pri nas veliko manj prejemnikov certifikata DPP s področja javnega sektorja, v tujini pa so imetniki certifikata izobraževalne ustanove, občine in drugi. Konec koncev pa si vsako podjetje/organizacija izbere ukrepe, ki odražajo njihove potrebe in zmožnosti, in to kaže, da je vsak postopek samosvoj, saj osnovni namen certifikata ni primerjanje med podobnimi, ampak je orodje za boljše upravljanje s človeškimi viri in za izboljšanje stanja.
Katere prednosti prinaša certifikat in naziv zaposlenim?
S certifikatom podjetje svojim zaposlenim med drugim sporoča, da jim ni vseeno za njih in za njihovo počutje na delu. Posledično se poveča zadovoljstvo zaposlenih, s katerim je povezana tudi pripadnost podjetju ali organizaciji. Najpomembnejše pa je, da zaposleni lahko občuti, da je soustvarjalec uspeha podjetja/organizacije. Lažje uskaljevanje poklicnega in zasebnega življenja prinese delo brez dodatnih skrbi in stresa, ki poveča motivacijo in produktivnost zaposlenih.
Na samo podjetje pa ima pridobitev certifikata in implementacija ukrepov pozitivne ekonomske učinke; večja je produktivnost, saj so zaposleni bolj mirni in zbrani na delovnem mestu, če so opravili in poskrbeli za vse družinske obveznosti. Zaradi tega je manj absentizma, boljša je organizacija dela, zmanjšajo se stroški, povezani s fluktacijo zaposlenih, podjetje/organizacija pa pridobi na ugledu.
Koliko približno je v Sloveniji že podjetij s tem certifikatom?
Do danes je osnovni certifikat Družini prijazno podjetje pridobilo že 52 podjetij ter organizacij iz vse Slovenije.
Ali kdaj preverjate tudi odziv in počutje zaposlenih?
Zunanji svetovalci v sklopu pridobitve certifikata ne le svetujejo podjetjem/organizacijam, pač pa tudi nadzorujejo aktivnosti, h katerim so se ti zavezali ob vstopu v postopek. Ukrepi, skupaj z aktivnostmi, so jasno identificirani v planu implementacije, ki služi kot osnova za preverjanje uspešnosti implementacije posameznega ukrepa. Na podlagi plana implementacije in posameznih aktivnosti podjetja/organizacije v postopku pridobitve polnega certifikata uspešnost izvajanja aktivnosti poročajo v vsakoletnih vmesnih poročilih, katere verodostojnost preverjajo tudi sami svetovalci v podjetju/organizaciji. Odvisno od ukrepa pa se dostikrat odločijo in zadovoljstvo s posameznim ukrepom naključno preverijo tudi med samimi zaposlenimi.
Ste zaposleni v katerem od družinam prijaznih podjetij? Kakšne so vaše izkušnje? Zaupajte nam na forumu.
Komentarji (5)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV